top of page

הכסף שלך ב-S&P 500? שווה להכיר כמה עובדות

עודכן: לפני 4 ימים

שומעים עליו בכל מקום: בבלוגים, בשלטי חוצות, בשיחות עם חברים וסוכני ביטוח מציעים להעביר לשם פנסיות וקרנות השתלמות. מציגים אותו כאפיק השקעה אולטימטיבי. רגע לפני שמעבירים את כל הכסף ל-S&P 500 חשוב להבין לאיזה מטרות הוא מתאים ואיזה סיכונים קיימים בו.


מה זה באמת המדד הזה?

מדד ה-S&P 500 הוא אוסף של 500 מניות של חברות גדולות ומובילות בארה״ב. אבל! המדד לא מורכב על ידי אלגוריתם עיוור שבוחר את המניות הכי גדולות אלא על ידי ועדה עם קריטריונים חסויים, כאשר שווי החברה הוא רק פרמטר אחד. במילים אחרות, המדד הוא לא השקעה פסיבית טהורה כמו שנהוג לחשוב אלא כל המניות בו נבחרות על ידי קבוצה של מנהלי השקעות.


למה הוא טוב?

המדד מייצג חלק גדול משוק ההון האמריקאי בגלל שהחברות המרכיבות אותו כל כך גדולות מבחינת השווי (למשל, יש 4 חברות עם שווי מעל טריליון דולר!) ולכן נהוג להתייחס אליו כברומטר של שוק המניות בארה״ב. המדד קיים כבר עשרות שנים ולכן מתייחסים אליו כבנצ׳ מארק (מדד ייחוס) של תיק השקעות מנייתי.

המדד מאפשר להשקיע את הכסף בשוק המניות האמריקאי בצורה יעילה ולכן הוא סוג של מוצר חובה בתיקי השקעות שכוללים את השוק האמריקאי.


למה הוא לא טוב?

בכל השקעה יש סיכונים וחסרונות ולכן צריך להבין שגם המדד הזה לא יכול להוות פתרון קסם לכל השקעה.


פיזור לא מיטבי

הכלל הראשון בהשקעות הוא לפזר, לפזר, לפזר וזאת על מנת לנהל סיכונים שאנחנו יכולים לצפות וגם כאלה שלא ניתן לצפות. למשל, במקום להשקיע בחברה אחת מוצלחת ככל שתהיה, עדיף להשקיע בהרבה חברות כי חלק יצליחו בגדול, חלק יצליחו קצת וחלק יפשטו רגל. על אותו משקל נעדיף להשקיע בסקטורים שונים ואפילו במדינות שונות. משבר הקורונה וההתאוששות שבאה בעקבותיו טלטלו את השווקים. עם פרוץ המגפה, מניות התעופה והאירוח התרסקו ומניות הטכנולוגיה זינקו (Zoom, Wix). עם החזרה לשגרה, המניות שנסקו התרסקו וענף התעופה המריא בכל המובנים. עלינו לזכור שאנחנו לעולם לא נדע מה יהיה בעתיד ואיך הדברים יכולים להתפתח ולכן פיזור נכון מונע הפסדים כבדים בהשקעות שלנו.

מדד ה-S&P 500 מעניק משקל שונה לכל מניה בהתאם לשווי השוק שלה ולכן נוצרים עיוותים בפיזור. לדוגמה, מניית אפל לבדה (השווי שלה כבר מעל 2.5 טריליון דולר) תופסת כ-7% מהמדד, חמש המניות הגדולות במדד תופסות קצת מעל 20% וכל מניה מהמקום ה-15 ומטה מהווה פחות מ-1% במדד. למעשה, 40% מהכסף שמושקע במדד קונה רק 20 מניות.

בנוסף, המדד כולל רק מניות שנסחרות בבורסות ארה״ב. הכלכלה האמריקאית היא הכי גדולה אבל יש עולם שלם שם בחוץ עם הרבה חברות מצוינות. שווי (גודל) החברה לא מעיד על פוטנציאל הצמיחה שלה. כמו שיש מדינות שצומחות ומתפתחות בקצב מהיר מארה״ב כך גם יש חברות קטנות שצומחות מהר ביחס לענקיות של ה-S&P 500.



s&p 500 חברות גדולות תופסות יותר משקל ומשפיעות יותר
הרכב המדד לא אחיד וחברות גדולות בודדות משפיעות יותר

השקעה בדולרים

בתור חוסכים (משקיעים) ישראלים אנחנו חיים בשקלים: גם בהכנסות וגם בהוצאות. אנחנו מודדים את העושר שלנו בשקלים כי קל לנו להבין מה ניתן לעשות עם 100,000 שקל בחשבון. לעומת זאת, 100,000 דולר בחשבון יכולים להיות שווים 300,000 או 400,000 אלף שקל ולכן אנחנו לא יכולים להעביר את כל ההשקעות שלנו לדולרים כי התרסקות הדולר יכולה להסב הפסדים משמעותיים לחיסכונות שלנו. לצערנו, אין לנו דרך לחזות מה יהיה שער הדולר בעתיד כי יש הרבה מאוד גורמים שמשפיעים. למשל, גם כשהכלכלה הישראלית צומחת לאט בארה״ב יכול להיות משבר והשקל יתחזק לעומת הדולר.

מדד ה-S&P 500 מורכב ממניות שנסחרות בבורסות בארה״ב בדולרים. נכון להיום, מסלולי ההשקעה שמתמקדים ב-S&P 500 מושקעים בצורה מלאה או כמעט מלאה בדולרים. עלול להיווצר מצב שהמדד עלה ב-15% אבל הדולר ירד ב-15% ולכן התשואה בשקלים תהיה שלילית.



שער הדולר נע בתנודתיות גבוהה

בשורה תחתונה

למדד ה-S&P 500 יש יתרונות רבים ולכן הוא ממילא נמצא כמעט בכל תיק השקעות בפרופורציה מסוימת. עם זאת, חברות בודדות תופסות בו חלק מאוד גדול ולכן הוא לא מפוזר מספיק. רוב המסלולים שקיימים היום הם צמודים לשער הדולר ולמשקיע ישראלי חשיפה מלאה לדולר מהווה גורם סיכון משום שקיימת תנודתיות גדולה מאוד בשער דולר/שקל והתחזקות השקל יכול לגרום להפסדי הון משמעותיים.

מומלץ לבחור מסלולי השקעות מפוזרים יותר או לכל הפחות להשקיע במדד רק חלק מסוים מסך הנכסים.

 

רוצה סופסוף לעשות סדר בכסף שלך?

שירות ה-1:1 שלנו הוא בול בשבילך.


נבחן את כל התוכניות שלך, נכיר את העקרונות החשובים בניהול כסף ונבנה תכנית פעולה מותאמת אישית. כדי להשיג את כל המטרות, נלווה אותך יד ביד בכל התהליכים הבירוקרטים והתקשורת מול נציגי המוסדות השונים. הכל בגובה העיניים ובשפה אנושית.



847 צפיותתגובה 1
bottom of page