top of page

מה לעשות עם הכסף שלי בזמן מלחמה?

עודכן: 21 בינו׳

האם לשנות משהו בתמהיל ההשקעות בעקבות המלחמה? האם להסיט כספים לחו״ל?

בקצרה, המנעו משינויים כי המלחמה לא תשפיע בצורה מהותית על ההשקעות בטווח הארוך.

תשובה ארוכה

תכנון פיננסי מתחיל בהגדרת יעדים שעבורם נצטרך את הכסף (לקנות בית, לצאת לפנסיה, לימודים ועוד). ככל שהיעד רחוק מבחינת הזמן, אנחנו יכולים להשקיע באפיקים שמניבים תשואה גבוהה אבל מתאפיינים בתנודתיות גבוהה (נהוג לקרוא לזה סיכון גבוה). אם אנחנו צריכים כסף בטווח קצר או מיידי, כמו בקרן החירום, נשקיע באפיקים שלא מושפעים מהירידות בשוק ההון.

מי שהחליט לפני המלחמה להשקיע סכום מסוים לטווח ארוך (לדוגמה, ל-10 שנים) צריך לדבוק בהחלטה ולא לשנות את תמהיל ההשקעה. בהשקעה לטווח ארוך אנחנו צריכים לקחת בחשבון שיהיו משברים והם תמיד בלתי צפויים והם יכולים לנבוע משלל סיבות, כמו מגפה, בועה נדל״נית, בועת היי טק ועוד. השוק תנודתי, אחרי הירידות מגיעות העליות. החוכמה היא לעבור משברים בלי לקבל החלטות אימפולסיביות.

בשלב זה קשה לדעת מה תהיה ההשפעה של המלחמה על המשק כי האירוע עוד לא הסתיים וככל שהמצב יסלים, הפגיעה בכלכלה הישראלית תהיה קשה יותר. מנגד, כדאי לקחת בחשבון כמה דברים:

  1. ישראל נכנסה למלחמה במצב כלכלי טוב: האבטלה הייתה בשפל, האינפלציה התחילה להתמתן, הפעילות הכלכלית הייתה יחסית יציבה.

  2. לישראל יש היסטוריה מרשימה של התאוששות וחזרה למסלול הצמיחה אחרי אירועים ביטחוניים גדולים.

  3. עד לפני פרוץ המלחמה, הסיכון העיקרי לכלכלה היה קיטוב חברתי. כולנו תקווה שההתלכדות שנוצרה עכשיו תישאר איתנו גם אחרי שהשקט יחזור וישראל תמשיך לצמוח ולדהור קדימה.

בכל מקרה, חשוב להכיר, בתיק השקעות מפוזר, כולל בפנסיה, השתלמות והשקעות אחרות, חלק גדול מהכסף מושקע בחו״ל. המלחמה בישראל לא צפויה להכניס את העולם למיתון אבל אולי תהיה השפעה מסוימת. כלומר, גם אם יהיו ירידות חדות בבורסה בתל אביב, החלק שמושקע בחו״ל יקזז את הירידות האלה. בנוסף, העלייה החדה של הדולר והיורו מעלים את השווי של החלק שמושקע בחו״ל.

התנודתיות של מדד ת״א 35 מתחילת שנות ה-2000, גם בזמן מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה ומבצעים נוספים



היום, (ינואר 2024), מעל 100 ימים לתוך המלחמה, אנחנו עדיין לא יודעים איך המלחמה תגמר או מה יהיו ההשלכות הכלכליות שלה אבל אנחנו כן רואים ששנת 2023 הייתה אחת השנים הטובות בהשקעות בעשור האחרון. העליות החזקות כיסו את הירידות של השנה הקודמת ואף הצמיחו את החסכונות שלנו עוד יותר.


זאת תזכורת שכל עוד לא משכת כסף בזמן הירידות, לא באמת הפסדת. אם החלטת להשקיע לטווח ארוך (לדוגמה, ל-10 שנים) צריך לדבוק בהחלטה ולא לשנות את תמהיל ההשקעה גם כשנראה שהכל הולך להתרסק. בהשקעה לטווח ארוך צריך לקחת בחשבון שיהיו משברים והם תמיד יהיו בלתי צפויים. החוכמה היא לצלוח אותם מבלי לקבל החלטות אימפולסיביות.


לסיכום, קבלת החלטות פזיזה לא מטיבה עם ההשקעות בדרך כלל ובמיוחד בזמנים של משבר או מצבי חירום. חשוב לשקול אפשרויות אבל מומלץ ״לישון״ על ההחלטה ולקרוא כל מידע באופן ביקורתי. נקווה שהמלחמה תגמר במהרה, השבויים יחזרו למשפחותיהם, התושבים לבתיהם ונדע ימים של שלום ושגשוג.

262 צפיות0 תגובות
bottom of page