top of page

למה לעצמאים כדאי (כמעט תמיד) להפקיד מעל התקרה בקרן השתלמות?

עודכן: 12 בפבר׳

הטיפ הקבוע שכל העצמאים מקבלים מרואי החשבון הוא להפקיד לקרן השתלמות עד התקרה של כ-20,000 שקל בשנה אבל התפיסה הזאת מפספסת את היתרון העצום שיש לקרנות השתלמות לעצמאים כאפיק השקעה לסכומים גדולים. התקרה המדוברת מתייחסת להטבת מס נדירה שיש בקרנות אלה – פטור ממס רווח הון. במילים פשוטות – כל הרווחים שיצמחו בקרן ניתנים למשיכה בלי מס של 25%, כמו שקיים באפיקי השקעה אחרים (תיק השקעות, קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון).

קיימת עוד הטבת מס שמאפשרת להכיר בהפקדה לקרן השתלמות כהוצאה מוכרת (כלומר, לשלם פחות מס הכנסה) אבל מדובר בסכומים נמוכים והכדאיות תלויה בהכנסה של העוסק. 

 

אז למה כדאי להפקיד גם מעבר לתקרה?

 

לקרן השתלמות לעצמאים יש כמה יתרונות למי שמעוניין להשקיע סכום כסף גדול, גם אם זה חצי מיליון שקל או יותר.

  1. קרן השתלמות לעצמאים יכולה לקלוט כל סכום של כסף, כאשר כ-20,000 שקל מתוך הכסף שנכנס בשנה קלנדרית אחת יזכו להטבות מס ושאר הסכום יהיה חייב במס, כמו בשאר האפיקים.

  2. בסכומי כסף גדולים ניתן להתמקח ולהגיע לדמי ניהול מאוד נמוכים.

  3. אפשר להעביר (לנייד) את הקופות בין חברות שונות בלי לשלם מס רווח הון.

  4. יש הרבה גופים שמציעים לפתוח אצלם קרן השתלמות עם ביצועים מוכחים של שנים רבות וניתן להשוות ביניהם בקלות באתר גמל.נט.

חוץ מקרנות ההשתלמות, קיימים כמה אפיקים יעילים להשקיע בשוק ההון אבל לכל אחד יש חסרון.

 

  1. קופת גמל להשקעה – פתרון אידיאלי, במיוחד בסכומים קטנים. הרבה גופים פיננסיים מציעים את הקופות האלו בדמי ניהול הוגנים ועם ביצועים מצוינים במסלולי השקעה שונים. אפשר לנצל את התחרות שיש בשוק כדי להעביר (לנייד) את הקופה הקיימות מגוף לגוף. עוד יתרון: כל עוד לא מושכים כסף מהקופה אין תשלום מס רווחי הון. 

  2. פוליסת חיסכון – תוכנית להשקעה בלבד, ללא רכיב ביטוח, למרות השם. ניתן להפקיד כל סכום, בלי תקרות, ולבחור בין מסלולי השקעה שונים. 

  3. תיק השקעות בבנק או בבית השקעות – אפיק שמתאים לסכומים גדולים אבל נחות, בדרך כלל, ביחס לאפשרויות אחרות. בבתי השקעות גובים דמי ניהול גבוהים ואילו בבנקים – אין פרסום תשואות רב שנתיות ואי אפשר להשוות בין יועצים או בנקים שונים. חסרון נוסף הוא שכל פעם שיש שינוי בתיק צריך למכור נייר ערך ושלם מס רווחי הון.


איך להפקיד נכון לקרן השתלמות?

 

חשוב לשים לב לכמה ניואנסים בשימוש בקרנות השתלמות לעצמאים. להלן כמה טיפים:

 

  1. בהפקדה של סכומי כסף גדולים כדאי לוודא שהקרן כבר נזילה או קרובה למועד הנזילות שלה. קרן השתלמות חדשה סגורה למשיכה למשך 6 שנים, החל ממועד ההפקדה הראשונה. 

  2. קרן השתלמות לעצמאים גמישה בקבלת הכסף כל עוד לא בוצעה משיכה ממנה. במקרה של משיכה, אפילו של סכום קטן מאוד, הקרן ננעלת להפקדות חדשות וחייבים לפתוח קרן אחרת שתקלוט כסף נוסף. קרן השתלמות חדשה, כאמור, תהיה סגורה למשיכות ב-6 שנים הבאות.

  3. השקעה באמצעות קרנות השתלמות מתאימה, לרוב, לטווח זמן של מעל 3 שנים. בהשקעות לטווחים קצרים ניתן להיעזר באפיקים סולידיים יותר כמו קרנות כספיות. בהחלט, מומלץ לנצל את התקרה של פטור ממס רווח הון בקרנות ההשתלמות ולייעד את הסכום הפטור לטווח ארוך כדי שיצבור כמה שיותר רווחים ויהיה ניצול מקסימלי של הטבת המס המדהימה הזו.

 

רוצה סופסוף לעשות סדר בכסף שלך?


שירות ה-1:1 שלנו הוא בול בשבילך.


נבחן את כל התוכניות שלך, נכיר את העקרונות החשובים בניהול כסף ונבנה תכנית פעולה מותאמת אישית. כדי להשיג את כל המטרות, נלווה אותך יד ביד בכל התהליכים הבירוקרטים והתקשורת מול נציגי המוסדות השונים. הכל בגובה העיניים ובשפה אנושית.



184 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page