top of page

האם להשקיע בעצמך (IRA) זה זול יותר?

עודכן: 12 בפבר׳

למה לשלם לבית השקעות על משהו שאפשר לעשות לבד, יותר בזול ולהגיע לתוצאות זהות? אנחנו נשאלים את השאלה הזו הרבה. אחד הלקוחות שלנו בחן את זה לפני שפנה אלינו וזה הסיפור שלו.

אחרי שקראתי מלא בלוגים על IRA וכמה ספרים בנושא השקעות החלטתי לנסות להשקיע 300,000 שקל בעצמי ולא להפקיד לקופה כלשהי. הנחת העבודה שלי היא שאף אחד לא יכול ״להכות״ את השוק ואני יכול להצליח כמו בתי ההשקעות. אחרי שנה, אלו המסקנות שלי.

עלויות ישירות

1. תשלום קבוע על שימוש בפלטפורמה

בשביל להשקיע בשוק ההון אני צריך פלטפורמה שתאפשר לי לקנות ניירות ערך. אני בחרתי לפתוח חשבון מסחר באחד הגופים בארץ בעלות חודשית של 15 שקלים – עלות זניחה יחסית לסכום ההשקעה.

בפלטפורמה של הבנק הם דרשו דמי החזקה של ניירות ערך וזה היה יקר יותר.

2. דמי קניה ומכירה

כשאני קונה או מוכר נייר ערך צריך לשלם עמלה. בפלטפורמה שבחרתי העלות היא שבריר אחוז ומכיוון שאני משקיע לטווח ארוך אני לא הולך לעשות הרבה עסקאות ולכן זאת עלות גם יחסית זניחה מבחינתי.

בבנק העמלות האלה יקרות יותר.

3. דמי ניהול בניירות ערך

החלטתי לקנות רק מדדים או יותר נכון קרנות סל (ETF) שעוקבות אחרי המדדים שבחרתי כי מדובר בדרך זולה ופשוטה להשקיע את הכסף בצורה מפוזרת עם הרבה נתונים היסטוריים של תשואות העבר.

גיליתי שלקרנות סל שונות יש טווח רחב של דמי ניהול גם אם הן עוקבות אחרי אותו המדד. יש דמי ניהול שנתיים זולים ממש כ-0.1% ויש קרנות עם דמי ניהול של 0.8% ואפילו יותר.

שילבתי בין כל מני קרנות כך שהעלות הממוצעת של כולן יצאה 0.3% בשנה, כלומר 900 שקל.

עלויות נוספות


העלות המרכזית ״שתמחרתי״ בחסר הייתה הזמן שלי. אחרי כמה שבועות של עבודה, הבנתי שיש כמה דברים שלוקחים זמן בניהול עצמי.


1. לבנות אסטרטגיה

בשלב ראשון החלטתי להשקיע ב-4 מדדים כדי לשמור על פיזור טוב אבל גם לא ללכת לאיבוד. לקח לי לא מעט זמן להבין לבנות תמהיל נכון כי מסתבר אין תשובה חד משמעית ויש גישות שונות.

2. לבחור קרן סל

הופתעתי שיש כל כך הרבה קרנות סל לבחור מהן. על כל מדד יש מלא קרנות סל של חברות שונות עם דמי ניהול שונים, מחלקות ולא מחלקות דיבידנד, עם ניטרול מט״ח בלי ניטרול...

3. לתחזק ולשנות

אחרי שנה שהשקעתי את הכסף ראיתי שאחד המדדים שעוקב אחרי חברות טכנולוגיה עלה חזק ותפס חלק יותר מדי גדול מהתיק. מתוך פחד שהבועה תתפוצץ הייתי צריך למכור חלק מהקרן שעוקבת אחרי המדד הזה ולחפש חלופה אחרת לכסף שלי. כאב לי לשלם מס רווח הון בכל מכירה, אבל זה נושא אחר.

במקביל בדקתי בבית השקעות והציעו לי להפקיד את הסכום לקופה שעל 300,000 שקל לוקחים 0.7% בשנה שזה ב- 0.4% יותר יקר ממה שאני עשיתי בעצמי (0.3%). חסכתי 1,200 שקל בשנה או 100 שקל בחודש.


האם זול יותר לבד? כנראה שכן. אבל החיסכון הכספי נמוך מכפי שנוהגים לחשוב, לא לוקח בחשבון מיסוי בכל מכירה ולא כולל את זמן ההשקעה.

האם המאמץ שווה את החיסכון? תלוי בכמה אנחנו מתמחרים שעה שלנו.

האם בזמן המושקע ניתן לצבור ידע וניסיון בשוק ההון? בהחלט כן.

 

רוצה סופסוף לעשות סדר בכסף שלך?

שירות ה-1:1 שלנו הוא בול בשבילך.


נבחן את כל התוכניות שלך, נכיר את העקרונות החשובים בניהול כסף ונבנה תכנית פעולה מותאמת אישית. כדי להשיג את כל המטרות, נלווה אותך יד ביד בכל התהליכים הבירוקרטים והתקשורת מול נציגי המוסדות השונים. הכל בגובה העיניים ובשפה אנושית.


306 צפיות0 תגובות
bottom of page